Erfgoed

Op 2 februari 2013, over deze onderwerpen: Erfgoed, Slimmerick van Hulshout

Slimmerick van Hulshout – februari 2013–Erfgoed

Het Westmeerbeeks erfgoed is heden

Verwaarloosd en tot stort vergleden

Michiel en Donaat

Roepen op tot daad

Voor de toekomst, eer het verleden

Ingezonden door S.M. een gemeenteraadslid dat zeer bekommerd is over het Hulshouts erfgoed.

Commentaar:

Constructieve houding zet erfgoed op het goede spoor

N-VA Hulshout werkt constructief samen met de meerderheidspartijen om het onroerend erfgoed op een doordachte manier aan te pakken. In het onderzoek rond de opwaardering van de ruïne van de Sint-Michielskerk heeft N-VA Hulshout een zinvolle en realistische insteek.

Op de gemeenteraad van 28 januari 2013 werd het voorstel om een onderzoek te starten rond de opwaardering van de kerkruïne in Westmeerbeek flagrant van  tafel geveegd. De reden daartoe was voor ons echter onduidelijk. Mogelijk wil de meerderheid de pluimen op eigen hoed steken. Hier maken we echter geen probleem van want het algemeen belang is voor ons belangrijker.

Samenwerking

In het huidige onderzoek werden we aangesproken door onze schepen van Cultuur om actief deel te nemen aan de plaatsbezoeken van het erfgoed in Hulshout. Hier gingen we graag op in en er werd al goed gewerkt. We willen ons eerst goed informeren naar de mogelijkheden om deze site op te waarderen en daarom werden er een aantal experten aangesproken om de huidige situatie in kaart te brengen.

En nu?

In het huidige onderzoek is er nog heel wat werk aan de winkel. Eerst en vooral moet alle verworven informatie opgelijst worden om vervolgens over te gaan naar een concreet plan van aanpak. Sommige werken zullen door onze technische dienst op kortere termijn moeten gebeuren omdat de situatie momenteel niet meer veilig is. N-VA Hulshout kiest hier voor een financieel en esthetisch verantwoorde aanpak door te ruïne te consolideren naar Engels model.

We hopen dat deze constructieve werking stand zal houden want er zitten nog enkele erfgoed-dossiers in de pijplijn.

Stef