Parochiezaal

Op 31 juli 2013, over deze onderwerpen: Slimmerick van Hulshout, Cultuur, Verenigingsleven

Slimmerick van Hulshout –juli 2013–Parochiezaal

Westmeerbeek verbouwt parochiezaal

tot gemeenschapszaal, da’s ideaal

Voor kunst,cultuur, plezier

Feesten,fuiven, vertier

Eén probleem… Het podium is weg, helemaal

Ingezonden door T.D.H. een cultuurminnaar.

Onze  “cultuurminnaar” neemt er aanstoot aan dat de vernieuwde gemeenschapszaal in Westmeerbeek wel goed ingericht zal zijn voor allerlei festiviteiten en eetfestijnen maar niet voor podiumkunsten: toneel, concerten enz…

Vorige legislatuur stapten we in een kartel met cd&v met als belofte dat de gemeente zich meer ging inzetten voor cultuur. Het toenmalige schepencollege gaf toe dat het cultuurbeleid tot dan toe, op zijn zachtst gezegd, stiefmoederlijk behandeld werd.

We waren dan ook blij dat onze gemeente de parochiezaal van Westmeerbeek aankocht. Deze was echt wel aan vernieuwing toe en  biedt vele mogelijkheden om er culturele activiteiten in te organiseren. Groot was onze verbazing toen bleek dat er in de plannen van de nieuwe gemeenschapszaal geen podium meer voorzien is. Toch een essentieel onderdeel bij podiumkunsten.

Het huidige schepencollege vindt dat een mobiel verhoog voldoende is. Maar een podium is meer dan een verhoog. Er moeten de nodige voorzieningen zijn voor het ophangen van belichting, aansluitingen voor elektriciteit, tv, internet en dergelijke. We hebben deze aanmerkingen meegedeeld aan het schepencollege, hopelijk houdt men hier alvast rekening mee.

Het ontbreken van een theatergordijn en  degelijke kleedkamers met douches is zeker en vast een serieus minpunt. Bovendien scheidt een podium met doek de zaal in twee, zodat niet altijd de volledige ruimte moet gebruikt worden. Het resultaat is een te grote feestzaal die niet geschikt is voor podiumkunsten. Een gemiste kans.

We hebben nog enkele bedenkingen. Koopt de gemeente dit mobiel verhoog aan?Kunnen de verenigingen dit gratis lenen bij de gemeente of moeten zij dit steeds elders huren? Vanzelfsprekend brengt de op- en afbouw veel meer werk mee. Zal de gemeente die taak op zich nemen? Er is ook geen opbergruimte voorzien zodat er steeds transport moet geregeld worden. Of wil men hiermee de nagedachtenis eren van Frans Vercammen:Westmeerbeekenaar, ereburger van Hulshout, gerenommeerd beroepsacteur en voormalig directeur van…‘Het Reizend Volkstheater’.