Kroniek van de Hulshoutse politiek – april 2019

Op 22 april 2019

Huis van het Kind

Kent u de VZW Huis van het Kind al? Als vertegenwoordiger van onze gemeente stel ik het graag even aan u voor!

Huis van het Kind Herselt-Hulshout-Westerlo is een initiatief van de vzw ‘Lokaal welzijn’ en werd in 2015 door de Vlaamse overheid erkend. Met dit initiatief wil ‘Lokaal welzijn’ zijn werking uitbreiden op vlak van opvoedingsondersteuning. De organisatie wordt aangestuurd door de OCMW-besturen van de drie gemeenten.

Men biedt heel wat gratis dienstverlening!

Opvoedingsondersteuning voor gezinnen: dit gratis aanbod is er voor alle ouders, grootouders, leerkrachten of begeleiders van kinderen van 0 tot 12 jaar die vragen hebben.

Spelotheek: In de bibliotheek kunnen gratis allerlei gezelschapsspellen ontleend worden.

Ruilwinkel MOOI is een nette, hippe winkel waar iedereen zich thuis voelt. In de ruilwinkel kunnen allerlei spulletjes voor kinderen tussen 0 en 6 jaar geruild worden. Dit gaat van meubeltjes en kleding tot bedlinnen en speelgoed.

Peuterspeelpunt FIJN: een plekje in je buurt waar je gratis een hele voormiddag met je baby en/of peuter kan komen spelen, een kopje koffie drinken en babbelen met andere ouders. In onze gemeente kan je op dinsdagvoormiddag terecht in de BKO van Westmeerbeek.

Huiswerkbegeleiding: Vrijwilligers bieden een uurtje per week ondersteuning aan huis bij gezinnen die er nood aan hebben. Deze vrijwilligers vormen ook de brug tussen het gezin en de school.

De mamagroep voor anderstalige mama's: een laagdrempelig aanbod voor mama's die het Nederlands nog niet voldoende machtig zijn en waar ze ook ondersteuning bij de opvoeding kunnen krijgen.

Triple-P: laagdrempelig opvoedingsondersteunend programma in samenwerking met CKG De Schommel.

Pamperbank: op verschillende locaties kunnen mensen overschotjes van luiers inleveren. Deze worden via de ruilwinkel herverdeeld naar gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Voor onze gemeente zijn de inzamelpunten: zwembad Hulshout en BKO Westmeerbeek.

Verder staan er heel wat activiteiten op de jaarplanning!

in het kader van de week van de keigezonde Kempen

in het kader van de week van de opvoeding

een netwerkavond (voor professionals of voor ouders)

infoavonden in samenwerking met externe partners waaronder: het jongerenwelzijnsoverleg, de mutualiteit of Kind en Gezin.

Mocht u geïnteresseerd zijn of vragen hebben over het Huis van het Kind, dan mag u me steeds contacteren: laura.kunnen [at] n-va.be

Laura Kunnen, gemeenteraadslid