Gemeente- en OCMW-raad van 19 april : onze vragen ... hun antwoorden

Op 20 april 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Burgerzaken, Cultuur, Mobiliteit & verkeersveiligheid

In de gemeenteraad van 19 april hebben wij als N-VA fractie een aantal extra punten toegevoegd aan de agenda. Hieronder onze vragen en het antwoord hierop van het gemeentebestuur. Het volledig beeldverslag kan je terugvinden in de bijlagen.

TA.1. BESLISSING: Mobiliteit: verkeersveiligheid. Uitbreiden van de snelheidsbeperking 50 km/uur op de Ramselsesteenweg tot voorbij de Elzenstraat.
Besluit: Voorstel wordt weggestemd door CD&V. Groen heeft zich onthouden. Volgens CD&V is de situatie daar voldoende veilig.

TA.2. BESLISSING: Mobiliteit; verkeersveiligheid. Uitbreiden van de snelheidsbeperking 50 km/uur op de Provinciebaan tot voorbij site ‘La Corbeille'.

TA.3. VRAAG: Mobiliteit; Verkeersveiligheid; Onderwijs. Kan op de rijweg aan de Vrije basisschool van Houtvenne een opvallende waarschuwingssignalisatie ‘schoolgaande kinderen’ aangebracht worden zoals aan de school in Heultje Westerlo? Kan dit voorstel in de  verkeerscommissie bekeken worden?
Antwoord: Volgens CD&V is de situatie daar voldoende veilig en is er voldoende signalisatie voorzien. Volgens cd&v werd de tweede ingang alleen maar opengesteld in het kader van corona, maar volgens ons was die tweede ingang vroeger ook al in gebruik en zal nadien nog gebruikt worden.

TA.4. VRAAG: Cultuur. Toelichting bij principieel akkoord academie afdeling Hulshout.
Antwoord: De fanfare van Houtvennen organiseert de muziekacademie en de school van Hulshout de afdeling woord & drama. Beide academies staan open voor iedereen. We steunen dit project ten volle .

TA.5. BESLISSING: Sociale zaken. Inleefdag rond handicaps.
Besluit: Ons voorstel wordt unaniem goedgekeurd. Antwoord van de bevoegde schepen: “Toevallig zijn we daar momenteel ook mee bezig.” Het voorstel vanuit het schepencollege slaat echter op het toegankelijk maken van de openbare gebouwen. Onze N-VA-fractie merkt op dat het normaal is dat openbare gebouwen toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, maardat dit voorstel verder gaat.

TA.6. Voorstel: Burgerzaken. Koppels de mogelijkheid aanbieden om te kunnen trouwen in openlucht.
Antwoord: Niet alle locaties komen in aanmerking. Wel de tuin van het gemeentehuis. De burgemeester waarschuwt dat het weer in België niet altijd te voorspellen is en dat het die dag slecht weer kan zijn.

TA.7. BESLISSING: Samenleving. Maatregelen voor gelijke maatschappelijke rechten voor holebi’s en transgenders.
Besluit: Voorstel wordt meerderheid tegen oppositie weggestemd. Zoals we reeds aangaven in ons voorstel, waren de meeste maatregelen al in gebruik. De voorgestelde maatregelen die nog niet in orde waren, heeft het gemeentebestuur nu wel aangepast. Het regenboogzebrapad wordt echter niet ingericht en  er wordt niet gekeken naar andere mogelijkheden. Onze fractie deelt mee dat ze dit laatste opnieuw op de agenda zal brengen.

TA.8. VRAAG: Parkeren van vrachtwagens in de dorpskern van Westmeerbeek.
Antwoord: Politiecodex bepaalt: Binnen de bebouwde kom op het openbaar domein voertuigen vanaf 7,5 ton verboden langer dan 8 uur aan een stuk. Geen beperking echter op privédomein. De aard van de lading speelt ook geen rol.

TA.9. VRAAG: Subsidieoproep veiliger maken van schoolroutes langs gemeentewegen.
Antwoord: We bekijken dit projectmatig: waar (niet) mogelijk?

TA.10. VRAAG: GC IJzermael.
Antwoord: Geen vordering in dit dossier.

TA.11. VRAAG: Trage wegen.
Antwoord: Een gemeenteplan met de trage wegen komt op de website met een connectie naar het Merode-knooppuntennetwerk. Onze vraag naar straatnaambordjes is destijds binnen het bestuur besproken. De cultuurdienst neemt dit in principe (verder) op. De schepen doet navraag.

TA.12. BESLISSING: Dierenwelzijn: Inrichting van een hondenweide/losloopweide in onze gemeente.
Besluit: Voorstel wordt unaniem goedgekeurd. Antwoord van de bevoegde schepen: “Toevallig zijn we daar momenteel ook mee bezig.” Er wordt een losloopweide voorzien achter in de Doodsbroekstraat (aan de Fortbeken). Dit punt uit ons verkiezingsprogramma hebben we reeds meermaals aangekaart. De N-VA dringt erop aan dat er in de drie deelgemeenten een losloopweide voorzien wordt.

TA.13. VRAAG: Mobiliteit: Verkeersveiligheid. Kan het kruispunt van het J. Verlooyplein met de aansluiting op de Vennekensstraat anders ingericht worden?
Antwoord: Het probleem wordt erkend. Dit zal bekeken worden in de verkeerscommissie.

TA.14. VRAAG: Milieu: IOK. Voorstel tot het invoeren van een blauwe P+MD-container voor het ophalen van gemengd plastiek afval. Dit ter vervanging of ter aanvulling van de blauwe P+MD-zak.
Antwoord: Staat niet meteen op de planning van IOK.

TA.15. BESLISSING: Sociale zaken. Fraudeonderzoek in de sociale huisvestingsmaatschappijen.
Besluit: Voorstel wordt unaniem goedgekeurd.