Gemeente- en OCMW-raad van 31 mei : onze vragen ... hun antwoorden

Op 1 juni 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Burgerzaken, Milieu & Natuur, Samenleving & wonen

In de gemeenteraad van 31 mei hebben wij als N-VA fractie een aantal extra punten toegevoegd aan de agenda. Zoals gebruikelijk onze vragen en het antwoord hierop van het gemeentebestuur. Het volledig beeldverslag kan je terugvinden in de bijlagen.

TA.1. Vraag: Verkeersveiligheid; Mobiliteit; Onderwijs. Kan op de rijweg aan de Vrije basisschool van Houtvenne een opvallende waarschuwingssignalisatie  ‘schoolgaande kinderen’ aangebracht worden zoals aan de school in Heultje Westerlo?
Antwoord: Dit punt werd vorige gemeenteraad reeds behandeld, maar de antwoorden waren toen niet correct, naar ons aanvoelen. Ditmaal bevestigde de schepen van mobiliteit ons standpunt en hij beloofde in overleg te gaan met het schoolbestuur. Prima voor ons.

TA.2. Beslissing: Burgerzaken. Koppels de mogelijkheid aanbieden om te kunnen trouwen in openlucht.
Besluit: Ook dit agendapunt werd vorige gemeenteraad reeds besproken, toen als vraag. Ditmaal konden we de meerderheid overtuigen dit voorstel toch uit te voeren. We kregen de belofte van de burgemeester dat dit verder onderzocht zal worden en volgende gemeenteraad (28 juni) komt dit terug als voorstel op de agenda.

TA.3. Beslissing: Samenleving. Het inrichten van een regenboogzebrapad als symbool voor gelijke maatschappelijke rechten voor holebi’s en transgenders.
Besluit: We stelden voor dat het schepencollege zou nagaan hoe andere gemeenten dit wettelijk kunnen realiseren. Zelfs dit weigert het te doen. De CD&V-meerderheid wil geen regenboogzebrapaden in Hulshout. Ons voorstel werd afgzwakt naar drie zitbanken in de kleuren van de regenboogvlag in de drie speeltuinen van onze gemeente. Volgens ons worden de regenboogzitbanken, en bijgevolg dit thema, een beetje weggemoffeld tussen gekleurde speeltuigen in een afgelegen speeltuin. Onvoldoende volgens ons, maar allez, het is toch al iets, hé…

TA.4. Vraag: Samenleving. Waarom werd dit jaar op de Internationale Dag tegen de Homo- en Transfobie op 17 mei de regenboogvlag niet uitgehangen aan het gemeentehuis locatie dorp?
Antwoord: Voor het tweede jaar op rij werd de regenboogvlag niet uitgehangen aan het gemeentehuis in ‘ dorp. Reden: de vlag is te lang en kan verstrikt raken in een boom. Dus net als vorig jaar is deze vlag te lang… Er bestaan nochtans modellen in standaardformaat, maar ja die moeten dan wel besteld worden, hé. Ook dit alles toont pijnlijk duidelijk dat het thema niet leeft bij het schepencollege.

TA.5. Vraag: Milieu. Stand van zaken mbt ‘Bomencharter’.
Antwoord: Tot op heden heeft het gemeentebestuur zelf bijna geen van de 1000 beloofde bomen aangeplant. Maar tegen het einde van de legislatuur zal dat zeker in orde komen…

TA.6. Vraag: Hof ter Borght: stand van zaken?
Antwoord: We kregen van de burgemeester een uitleg én geen uitleg…