N-VA HULSHOUT – Toekomst visie voor onze gemeente – zomer 2024

INLEIDING

Hoe kijkt u naar onze gemeente? Ziet u uitdagingen die op ons afkomen, kansen die zich aandienen? Ziet u zaken die goed zijn, die beter kunnen of die dringend moeten worden aangepakt?

Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 wil N-VA Hulshout alvast zijn toekomstvisie voor onze gemeente met u delen. Deze visie vormt dan ook de basis voor ons verkiezingsprogramma.

Om dit document overzichtelijk te houden, richten we ons hier op enkele belangrijke beleidsdomeinen. Onze topprioriteit gaat uit naar mobiliteit en verkeersveiligheid. Mobiliteit heeft immers een impact op onze ganse woon- en leefomgeving en is dus bepalend voor onze samenleving.

Ons verkiezingsprogramma is natuurlijk veel uitgebreider. Daar kan u onze standpunten vinden over alle andere beleidsdomeinen.

Deze toekomstvisie is een evoluerend werkstuk. Uw feedback is meer dan welkom! Neem gerust contact op met ons.

GOED BESTUUR

N-VA Hulshout wil de financiën op orde houden, geen geld over de balk gooien voor megaprojecten zoals site Ter Nethe. We willen wél prioriteit geven aan wat dringend nodig is: de uitbouw van de zorgcampus, het aanpakken van de mobiliteit en de verkeersveiligheid. We zijn niet tégen een nieuwe school, maar wel tegen de locatie. Hier zijn velerlei mogelijkheden die niet eens bekeken werden door het huidige gemeentebestuur. Bovendien moeten we ons wapenen tegen de klimaatverandering. De gebouwen die we hebben, moeten we beter onderhouden en opnieuw in orde brengen: renoveren in plaats van afbreken. Nieuwbouw kan en moet, als het écht nodig is, en liefst in samenwerkingsverband. Kortom, goed bestuur.

ONZE BRONNEN

•   De mimi-studie en de doorlichting door Ernst & Young:

Deze tonen aan dat onze gemeente te veel gebouwen heeft die onvoldoende gebruikt worden en die onvoldoende onderhouden worden. Verder zouden er ook meer samenwerkingsverbanden moeten komen met private initiatieven.

•   Het provinciaal mobiliteitsplan Zuiderkempen:

Dit wordt stapsgewijs uitgevoerd. De ring rond Heist-op-den-Berg wordt het traject voor vrachtverkeer naar het industriepark Heultje/Hulshout. Dit brengt mee dat er in onze dorpskernen minder zwaar verkeer zal passeren.

•   Dit werkstuk komt er na veel overleg in bestuursvergaderingen en trajectmomenten.

•   Het voeren van dialogen met buurtbewoners, interacties met werknemers en het houden van publieke debatten hebben zeker bijgedragen tot het vormen van deze toekomstvisie.

DEEL 1: MOBILITEIT EN VERKEERSVEILIGHEID

Algemeen voor de drie deelgemeenten (Hulshout, Houtvenne en Westmeerbeek):

N-VA Hulshout wil in elke deelgemeente de mobiliteit verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen.

•   Bij het binnenrijden van onze woonkernen telkens de snelheid afremmen door het inrichten van natuurlijke verkeersremmers zoals bijvoorbeeld hagen en leilinden.

•   Op de invalswegen van onze gemeente geregeld een mobiel bord plaatsen dat de snelheid aangeeft, groen: ok, rood: niet ok (zie Westerlo).

•   Het herbekijken en vernieuwen/uitbreiden van de zone 30 in de dorpskernen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te waarborgen.

•   Zonodig gerichte controles inzetten om de snelheid te doen dalen waar vaak te snel gereden wordt, zeker aan scholen en ook tijdens de weekends.

•   Het aanleggen en onderhouden van voet- en wandelpaden.

•   Het opwaarderen en onderhouden van trage wegen om alternatieve routes voor voetgangers en fietsers te creëren.

•   Het wegdek van de Linieweg verbeteren.

•   In samenwerking met de provincie de fietsostrade F106 opwaarderen.

•   Het fietsvriendelijk inrichten van de zijstraten om het fietsverkeer te bevorderen en de veiligheid van fietsers te verbeteren.

•   Het sluipverkeer uit de zijstraten weren.

•   Een parkeerbeleid uitwerken.

•   Bij de renovatiewerken of bouw van woningen toezien op een veilige doorgang voor voetgangers en fietsers.

•   Bij wegenwerken (ook in buurgemeenten) de betrokken bewoners op voorhand verwittigen van geplande wegomleggingen.

•   Na uitvoering van wegeniswerken toezien dat de gebruikte verkeersborden weggenomen worden.

•   In sommige periodes mogen de bermen niet gemaaid worden. Op kruispunten die hierdoor onveilig worden, de bermen toch maaien voor de veiligheid van de weggebruiker.

•   In de zomermaanden geregeld de zichtbaarheid van de verkeersborden nazien op eventuele overhangende takken.

•   Zwerfvuil en sluikstorten tegengaan: Als gemeente een strenger beleid voeren naar vervuiling toe. Hondenpoep op straat, blikjes in de waterlopen, sigarettenpeuken overal op de grond. Sensibilisering en beter toezicht zijn hierbij nodig.

•   We willen één oever van de Nete op een natuurlijke en duurzame manier verharden voor wandel- en fietsplezier. Deze alternatieve verbindingsweg kunnen we uitspelen  als toeristische troef. Aan de wegeltjes naar de zijstraten voorzien we een straatnaambordje, een zitbank en een vuilnisbak, dit alles in natuurlijke materialen.

Specifiek voor Houtvenne:

•   Het uitbreiden/vernieuwen van de zone 30 in de dorpskern om de veiligheid van schoolkinderen, jeugdbewegingen, voetgangers en fietsers beter te waarborgen. Uitbreiding vanuit de Langestraat en Schoolstraat zijn hierbij cruciaal.

•   Het sluipverkeer uit de zijstraten weren door eventueel eenrichtingsverkeer (conform Kortestraat). en ook betere signalisatie / snelheidsduiding (U rijdt … km/uur).

•   De Vennekensstraat ter hoogte van de artsenpraktijk en apotheek is een gevaarlijke situatie geworden. De parking van beiden is beperkt waardoor er in de Vennekensstraat lange rijen geparkeerde wagens staan links en rechts van de weg. Beter zou zijn om iedereen langs een kant van de weg met het verkeer mee te laten parkeren.

•   De parkeerproblematiek in de dorpskern aanpakken.

•   Het kleine stukje Valvekenstraat (naast zaal Centrum) dat naar de kinderopvang leidt, zorgt voor een onveilige situatie voor de kinderen op weg naar de school/opvang. Een bord met vermelding dat enkel plaatselijke bewoners hiervan gebruik mogen maken met de wagen.

•   Speelterrein site Schoolstraat: Er zou een duidelijke afbakening van het terrein en de parkeerplaatsen moeten komen. Een verbod op parkeren op de grasvelden en speelterreinen is ook aangewezen.

•   Sport: Aan het huidige sportterrein in de Harmoniestraat het parkingprobleem aanpakken. Hierbij moet er een samenwerking komen met Herselt.

•   Het plaatsen van duidelijke borden “U nadert Sportvelden”(sportterrein)” moet de veiligheid van iedere bezoeker ten goede komen.

•   In de Stekkestraat de snelheid verlagen door afremmende maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld verkeersborden.

•   In de Stekkestraat zorgt overhangend groen ook voor een slechte zichtbaarheid, vooral voor fietsers. Dat moet worden opgelost.

•   Infrastructuur en parkeerproblemen: De renovatie van de pastorie naar een restaurant gaat ongetwijfeld zorgen voor een nog groter parkeerprobleem in de dorpskern. N-VA Hulshout wil het gebouw herbestemmen voor het verenigingsleven.

•   Verkeersveiligheid: Er moet een fietspad komen in de Harmoniestraat/Schoolstraat in samenwerking met Herselt.

•   Aanpakken wateroverlast op verschillende plaatsen bijvoorbeeld Kerkeland.

Specifiek voor Westmeerbeek:

•   Door gerichte aanpassingen te doen, kunnen we het verkeer in het centrum vlotter laten doorstromen en de veiligheid voor alle weggebruikers verhogen, bijvoorbeeld: voorsorteerstrook inrichten en voorsorteerstrook inrichten en het oorlogsmonument verplaatsen naar de kerkruïne…

•   Inzetten op voet- en fietspaden en deze veilig en toegankelijk houden.

•   Uniformiteit brengen in de kleur van de fietspaden.

•   Bij renovatiewerken aan woningen in de dorpskern (N15) toezien op een veilige doorgang voor voetgangers en fietsers.

•   De oeververbinding van de brug naar het kasteel wordt rolstoeltoegankelijk gemaakt.

•   Maatregelen nemen om de verkeerssnelheid op de Provinciebaan, de Stationsstraat, de Ramselsesteenweg en de Elzenstraat te doen dalen.

•   Prioriteit geven aan de aanleg van fietspaden op de Ramselsesteenweg vanaf het kruispunt Hooivelden tot aan de N15, de Jozef Michielsstraat en de Elzenstraat.

•   De slechte staat van het wegdek van de Ramselsesteenweg aanpakken . Verzakte betonplaten zorgen voor lawaaihinder, wateroverlast, aquaplanning, scheuren in woningen…

•   Vanwege het bochtenrijk tracé op de Ramselsesteenweg is het aangewezen de snelheid in te stellen naar 50 km/uur.

•   Ook maatregelen nemen om de snelheid op de Heide te doen dalen. Afgelopen 6 jaar 1 dodelijk ongeval en verschillende ongevallen ter hoogte van de Jozef Michielsstraat.

•   Trage wegen inschakelen in circulatieplan voor fietsers/voetgangers. Door het toegankelijk en kenbaar maken van trage wegen, de fietser een veilig alternatief bieden.

•   De oversteekplaatsen van de Stationsstraat/Netestraat/Hoogzand herbekijken en beter signaleren. Eventueel hier stoplichten plaatsen die voorrang verlenen aan de wachtende fietser/voetganger.

•   Het kerkplein vergroenen en mooi laten aansluiten op de oversteekplaatsen en de doorgang achter de kerk/toekomstige doorgang nieuwe woonunit. Zebrapad ligt nu zeer gevaarlijk in de bocht.

•   Een parkeerbeleid uitwerken. Eventueel extra parking voorzien aan de speeltuin door de ruimte efficiënter te gebruiken. Mooie doorgang naar het dorpscentrum.

•    Aan de KMO-zone de aansluiting met de Stationsstraat bekijken. De in- en uitrit bevindt zich op 30 meter van de druk bereden fietsostrade F106.

•    Op de KMO-zone La Corbeille zijn er geen fietspaden en te weinig voetpaden. Dit brengt de zwakke weggebruiker in gevaar.

Specifiek voor Hulshout:

Het sluipverkeer uit de zijstraten weren door:

•   Het plaatsen van een verkeerslicht op de Booischotseweg om de verkeersstroom beter te regelen.

•   Het verbeteren van de doorstroming op de Grote Baan door sensoren te plaatsen die de wachtrij van voertuigen detecteren en de verkeerslichten aansturen.

•    De Doodsbroekstraat enkel gebruiken als uitrijstraat naar de Grote Baan.

Sportpark en industriepark:

We zullen twee afzonderlijke zones creëren, een woonzone en een industriezone, elk met duidelijke grenzen:

•   Een rotonde wordt aangelegd op het kruispunt van het Industriepark en de Vaartstraat, voorzien van een zigzag-aansluiting.

•   Een zigzag-aansluiting wordt ingericht op het kruispunt van de Vaartstraat en de Zuidgoordijkstraat.

•   Bij het binnenrijden van de woonkernen inrichten van natuurlijke verkeersremmers.

•   Plaatsen van duidelijke borden woonkern/industrie. Dit versterkt ook de afbakening tussen de leef/woon zone en het industriepark.

•   We zullen het vrachtverkeer weren uit de Vaartstraat en er moet ook een breed fietspad komen voor een veilig fietsverkeer naar het sportcomplex.

•   We zullen de toegang tot het sportpark en de zijstraten zo inrichten dat ze veilig en fietsvriendelijk zijn.

•   Voor de veiligheid van de bezoekers de parking herinrichten. Naast de parkeerplaatsen ook duidelijke voetpaden en rijbanen aanbrengen.

•    Het is ons doel om het atypische industriepark zo min mogelijk uit te breiden.

•    De voorziene KMO-zone, die gepland is tussen Industrieweg en Vaartstraat, zal alleen toegankelijk zijn via de industriezone.

Vaartstraat, Heibaan en zijstraten:

•   De Vaartstraat wordt een eenrichtingsweg tussen Grote Baan en Heibaan   waarbij de rijweg iets smaller wordt gemaakt en er een door hagen afgescheiden breed fietspad komt.

•   In de Vaartstraat kan eventueel (gedeeltelijk) een tonnagebeperking tot 7,5 ton ingevoerd worden.

•   Ook de Kerkstraat krijgt hagen tussen het fietspad en de rijweg.

•   In de zijstraten van de Heibaan wordt, in samenspraak met de inwoners, een lussysteem met enkelrichting uitgewerkt. Dit biedt meer ruimte voor fietspaden, groenaanplantingen of parkeerstroken.

•   In de Heibaan, tussen Kerkstraat en Vaartstraat, verdwijnen de afrempaaltjes en wordt de straat voorzien van een wegversmalling en van fietssuggestiestroken.

•   De Hooistraat, tussen Grote Baan en Heibaan, wordt ingericht als fietsstraat. Dit als verbinding naar de Strepestraat die al een fietsstraat is.

•   Daarnaast zullen we een nieuwe trage weg ontwikkelen tussen de Vaartstraat en het sportpark, zodat fietsers niet door de industriezone hoeven te rijden.

DEEL 2: DE TRANSFORMATIE NAAR ZORGCAMPUS TER NETHE

N-VA Hulshout wil site Ter Nethe uitbouwen tot een zorgcampus, exclusief gereserveerd voor zorgdiensten. Hier zijn enkele van onze geplande initiatieven:

•   De bouw van een nieuw woonzorgcentrum is een prioriteit. Dit centrum zal 75 bedden hebben en voorzieningen zoals een cafetaria/dorpscafé, een ruim zonneterras, een leuk speelparkje en een petanquebaan.

•   Het project Buitenghuwoon, dat 15 tot 30 bedden zal hebben, is gericht op de opvang van personen met een beperking. Dit project moet zo snel mogelijk worden gerealiseerd, naar de behoeften van het cliënteel en in overleg met de initiatiefnemers.

•   We zullen de mogelijkheid nagaan of het huidige woonzorgcentrum gerenoveerd en herbestemd kan worden. Het zal dan diensten kunnen aanbieden zoals kortverblijf, serviceflats en dagopvang.

•   Het huidige administratief gebouw zal gerenoveerd en herbestemd worden. Het kan eventueel plaats bieden aan bijvoorbeeld paramedische diensten, revalidatiecentra en jeugdzorg.

•   De omgeving en het weiland zullen worden vergroend, met de aanleg van bossen en heide, wandelpaden en rolstoelvriendelijke zitbanken.

•   Er zullen trage wegen worden ontwikkeld die naar de site Ter Nethe leiden. Deze kunnen de brug vormen tussen school en woonzorgcentrum.

•   Tot slot zal er een aantrekkelijk park worden aangelegd voor zowel jong als oud, met bijvoorbeeld een joggingparcours, fit-o-meter en speeltoestellen.

Deze plannen beloven een warme en zorgzame omgeving te creëren voor iedereen die gebruik maakt van de Zorgcampus Ter Nethe

DEEL 3: DE GEMEENTELIJKE BASISSCHOOL

1ste keuze: Behoud van de huidige schoollocatie

Dit was jarenlang de langetermijnvisie van het gemeentebestuur tot het plotseling met een megaproject kwam. Wij willen dit eerste plan echter wel uitvoeren.

•   Verwerving van aangrenzende gronden voor uitbreiding.

•   Uitbreiding van de bestaande school: een spiegelbeeld van de bestaande school creëren, eventueel nieuwe plannen integreren, enz.

•   De speelplaats ontharden en groen aanplanten.

•   Speelplaats gedeeltelijk gebruiken als parkeergelegenheid bij activiteiten.

•   De straten verkeersveilig maken door bijvoorbeeld in te richten als fietsstraat.

•   Trage wegen naar Herenbossen aanleggen voor een gemakkelijke verbinding met de school.

•   De bosweg door Herenbossen inrichten en onderhouden voor fietsverkeer.

Opties:

•   De kinderopvang en kleuterschool kunnen eventueel op de zorgcampus worden ondergebracht.

•   De mogelijkheid tot samenwerking met De Toverdoos opnieuw nagaan. Wij zien ook baat bij het behouden van de kleuterscholen in het dorp en op het Eindeken.

Voordelen: Dit is de goedkoopste oplossing, het behoudt zoveel mogelijk natuur, en de rust op de zorgcampus blijft gegarandeerd.

Nadelen: De drukte in beide straten blijft bestaan, en verplaatsingen voor sportactiviteiten blijven noodzakelijk.

2de keuze: Verplaatsing van de school naar het sportpark/geplande KMO-zone.

Het sportpark heeft voldoende ruimte en parkeergelegenheid. De school zou zich volledig kunnen richten op sportbeleving:

•   Alle sportinfrastructuur kan optimaal worden benut.

•   Er zijn voldoende parkeerplaatsen.

•   Het netwerk van fietspaden en trage wegen garandeert een veilige fietsverbinding.

•   De wielerpiste kan worden afgebroken of gerenoveerd om fietservaring op te doen, bijvoorbeeld een verkeersinstructieparcours op binnenplein.

Opties:

•   Eerst een nieuwe school bouwen voor het lager onderwijs. Het kleuteronderwijs kan dan (voorlopig) op de huidige locatie blijven.

•   Eventueel kan ook de kinderopvang naar de huidige locatie gaan.

Voordelen: Optimaal gebruik van de gebouwen, behoud van de natuur, rust op de zorgcampus, geen drukte in de Strepestraat, geen verplaatsingen naar het sportcomplex, en de nieuwe schoolplannen kunnen behouden blijven.

Nadelen: Voor sommigen kan de afstand iets groter zijn.

3de keuze: school naar site Ter Nethe

N-VA Hulshout vindt dit de minst goede keuze. Zie al onze redenen hierboven, en lees op onze website ‘Dossier Ter Nethe’ (huis-aan-huisblad – lente 2022) en ons ‘Standpunt Site Ter Nethe’ (augustus 2022).