U bent hier
Slimmerick van Hulshout-Verkeersveiligheid
Slimmerick van Hulshout-Verkeersveiligheid-Maart 2016
Commentaar:
De N-VA brengt verkeersveiligheid op de gemeenteraad
In Westmeerbeek is het smalle voetpad van de Netestraat, aan de hoek van de kerk, een gevaarlijk punt voor wie er moet passeren. De harmonicabussen van ‘De Lijn’, die de bushalte verlaten, zwaaien ver uit naar de muur en kunnen daardoor voetgangers en fietsers in gevaar brengen.
Wij stelden voor hier amsterdammertjes te plaatsen zodat de bus verder ‘moet’ uitwijken. De schepen van mobiliteit nam contact op met ‘De Lijn’ en beloofde ons dat er een paaltje komt. Laten we hopen dat het een geelzwart is, hé…
In Hulshout wordt de Brouwerijstraat vaak gebruikt als sluipweg. Wagens steken het kruispunt met de Grote Baan snel over en houden hierbij vaak te weinig rekening met de zwakkere weggebruiker. Op korte tijd gebeurden er enkele ernstige verkeersongevallen.
Wij stelden voor op die plaats de doorsteek tussen Grote Baan en Molenstraat in te richten voor ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’. Een kleine ingreep die de veiligheid sterk verhoogt, vinden wij, maar volgens cd&v en Groen ‘echt’ niet nodig!
Verder steunen we onze collega in de oppositie, Open Vld, bij enkele voorstellen rond de nieuwe ‘Liniefietsweg’.
Zo moet in de Vaartstraat ‘dringend’ een fietspad aangelegd worden. Dat probleem hebben we zelf eerder ook al aangekaart. Onbegrijpelijk dat cd&v en Groen dit voorstel niet steunen!
Bovendien stelt Open Vld voor de kruispunten met de Industrieweg in Hulshout en met de Provinciebaan in Houtvenne aan te passen ter bescherming van de zwakke weggebruiker. Volgens ons een erg goed voorstel. ‘Oranjegroen’ denkt er echter anders over.
Wat we niet nodig vinden, is het inrichten van de Vaartdijkstraat als fietsstraat, waar fietsers dus volledige voorrang krijgen op auto’s. Het is namelijk een doodlopende straat met weinig gemotoriseerd verkeer.
Verkeerslichten plaatsen op de Grote Baan, vinden we ook niet nodig. Het voorstel van Open vld kan wel verder onderzocht worden. Met ‘Ter Nethe’ in de buurt is het immers een ingewikkeld kruispunt. Een bijkomend zebrapad en aangepaste signalisatie kunnen echter wel onmiddellijk aangebracht worden. ‘Oranjegroen’ verwierp ook dit voorstel.
Gust Van den Bruel