Visie N-VA Hulshout over Site Ter Nethe

Op 24 juni 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, 1. Mobiliteit

N-VA Hulshout is tevreden dat het gemeentebestuur een langetermijnvisie ontwikkelt over Hulshout. Ook wij kiezen voor een toekomst waar meer aandacht is voor onze ouderen, voor andersvaliden en onze opgroeiende jeugd. De hiermee gepaard gaande toename van tewerkstelling en een efficiënter beleid door het samenbrengen van verschillende sociale functies vinden we eveneens positief.

Toch zijn we op dit moment vooral bezorgd. Zo stellen we vast dat er weinig of geen tijd wordt gemaakt om onze bevolking te betrekken bij deze toekomstplannen en hiervoor draagvlak te creëren. Ook op financieel vlak hebben we ernstige bedenkingen bij de investeringen die hiermee gepaard gaan. Een budgettair totaalplaatje ontbreekt, zodat wij vrezen dat dit de komende 10 à 15 serieuze financiële gevolgen zal hebben voor de gemeente en dus voor de inwoners. Ook bij de plannen zelf hebben we enkele serieuze vragen over mobiliteit en het in gebruik nemen van extra open ruimte buiten de dorpskern.

We sommen hieronder enkele punten op die wij noodzakelijk achten om van dit alles een succesverhaal te maken en onnodige vertragingen en onzekerheden voor de burgers te voorkomen. Want onze burgers blijven de bouwsteen van onze gemeenschap. Het zijn zij die dit alles tot een succes kunnen maken. We zijn het hun verschuldigd want zij betalen de rekening van dit grootschalige project.

Onze opmerkingen, vragen en visie:

Financieel: budgettair totaalplaatje ontbreekt

Voorlopig ontbreekt elk budgettair totaalplaatje. Wat gaat het hele project kosten? Hoe zit het met de timing? Gaan we hiermee onze hand voor de komende 10 à 15 jaar niet overspelen? Het ontbreken van antwoorden op deze vragen duidt volgens ons op een ernstig gebrek aan toekomstvisie. Wanneer spreekt men hier klare taal? Het gaat tenslotte om belastingscenten. Wij hebben alvast volgende vragen en opmerkingen.

Wat met schoolsite Strepestraat? Waarom geeft de burgemeester in het artikel van HLN “Beloofd is beloofd” geen informatie over de plannen voor de gebouwen?
De gemeentelijke administratie verhuist mee naar de site en toch wordt er nog geïnvesteerd in een aanliggend gebouw waar sinds kort een deel van de administratie is ondergebracht. Hoe past dit in elkaar? En hoe garandeert het gemeentebestuur dat de huidige investeringen geen weggegooid geld zullen zijn?
Waarom wordt zorgsite Ter Nethe reeds na 25 jaar afgebroken? Werd het gebouw de voorbije jaren dan wel goed onderhouden? Hoe verantwoordt men de aanleg van een speciaal verkoelend groendak met een kostprijs van 150.000 euro?
De noodzakelijke infrastructuurwerken in directe omgeving van het project worden niet mee in rekening genomen. Wat als dit financieel niet haalbaar blijkt? Onze expertise toont alvast aan dat alle aangrenzende straten enkel voldoen als lokale weg type III woonstraat. Gaan die dan allemaal opnieuw ingericht worden en hoeveel gaat dat kosten?
De overname van de Toverdoos wordt plots stopgezet om financiële redenen en dit in een vergevorderd stadium van de besprekingen, hoewel volgens alle communicatie moest blijken dat de overname al een feit was. Moet het gemeenbestuur nu al beginnen schrappen in haar plannen en ambities om dit grootschalige project de komende tien jaar te kunnen betalen?
Het fietspad (Joris Verhaegenlaan) dat voor een verbinding moet zorgen met de Booischotseweg lijkt ons wel een meerwaarde voor de veiligheid van de jonge fietsers, maar enkel indien gegarandeerd wordt dat er effectief geen autoverkeer op wordt toegelaten en extra bebouwing wordt uitgesloten langs het traject. Dit wordt echter niet meegenomen in de huidige omgevingsvergunning maar wordt wel steevast gebruikt als  argument om het mobiliteitspijnpunt te verzachten. Hoeveel gaat dit kosten? Gaat dit inderdaad een fietsweg blijven, of gaat ook hier de groene ruimte aangevreten worden door de bouw van sociale woningen?
Wat zal de financiële impact zijn van de grondafstand in de Bruulstraat? Die zou vooraf moeten worden ingecalculeerd, maar integendeel wordt dit genegeerd en gemaskeerd door een valse studie.

Het lijkt ons dan ook een strategie vanuit de gemeente om eerst het probleem te creëren en burgers op die manier voor voldongen feiten te plaatsen. Wat als de gemeente na rechtsprocedures aan het kortste eind trekt en niet alle noodzakelijke flankerende maatregelen kunnen uitgevoerd worden?

De geplande ontwikkeling zelf: impact op mobiliteit, milieu en ruimte

De mobiliteitsimpact is op dit moment niet gekend. De zogenaamde mobiliteitsstudie in het vergunningsdossier is nattevingerwerk dat uitgaat van inschattingen en aannames. Er zijn geen verkeerstellingen gehouden waardoor niemand kan voorspellen wat de te verwachte mobiliteitsimpact zal zijn. Dat is niet ernstig. Het uitvoeren van relevante verkeerstellingen vooraleer er een vergunning worden afgeleverd is voor N-VA Hulshout een absolute voorwaarde.
De geplande ontwikkeling heeft ontegensprekelijk impact op het vastgesteld landschapsrelict ‘De Grote Nete en de Herenbossen’. De ontwikkeling van de zorgsite neemt een ruimte in die op dit moment voor een groot gedeelte nog onbebouwd is en grenst aan het landschapsrelict.
Het landelijke karakter van de omgeving gaat op deze manier verdwijnen.  Terwijl overal gestreefd wordt naar het niet aanboren van nieuwe gronden en open ruimte buiten dorpscentra, maakt de gemeente een omgekeerde beweging door meer verharding aan te leggen en open velden die voor diversiteit zorgen te vernietigen. Dit gaat in tegen alle maatschappelijke tendensen van het moment en zelfs tegen de eisen die zij zelf stelt aan haar inwoners.
Enkel wanneer dit financieel en milieu-technisch kan ingebouwd worden in het ruimere plaatje van het vastgesteld landschapsrelict, kan dit voor ons. Echter wel enkel na een behoorlijke studie van alle omgevingsfactoren waar ook waterhuishouding en mobiliteit deel van uitmaken.

Besluit

N-VA Hulshout betreurt dat er onvoldoende aandacht is besteed aan het creëren van een draagvlak bij de bevolking. Een bewuste strategie? Het is alvast een strategie die reeds vertrouwd begint te klinken.

Het ontbreken van een financieel totaalplaatje is verontrustend. Inwoners van Hulshout moeten weten wat dit hun zal kosten, of de gemeente dit gaat kunnen betalen en hoe het zit met de precieze timing.

De huidige fasering is niet duidelijk. Wat gaat er wanneer precies gebouwd worden? Enkel fase 1 en 2a  van de in totaal 6 fases worden concreet benoemd. Site Ter Nethe heeft een impact die ver reikt, maar over de realisatie van nevenprojecten en infrastructuurwerken (heraanleg Grote Baan en Bruulstraat, grondafstanden, ... ) wordt bewust in alle talen gezwegen. Inwoners dreigen zoals zo vaak voor voldongen feiten geplaatst te worden. De vele onzekerheden geven een negatieve bijklank en kunnen leiden tot ellenlange procedures.

De mobiliteitsimpact is op dit moment onvoldoende gekend. Dit is niet ernstig. Ook de inname van open ruimte buiten het centrum, de nabijheid van de Herenbossen en het onder druk staan van het landelijk karakter zijn verontrustend.

Wat vraagt N-VA Hulshout?

Vooraleer de inwoners van Hulshout zich ten gronde kunnen uitspreken over dit project vraagt N-VA Hulshout dat er zo snel mogelijk:

een realistisch financieel totaalplaatje wordt opgesteld. Mensen moeten weten wat dit hun gaat kosten en of we dit kunnen betalen zonder dat onze gemeentefinanciën ontsporen;
een grondige mobiliteitsstudie met verkeerstellingen gebeurt. Het huidige nattevingerwerk is niet ernstig.
duidelijkheid komt over alle nevenprojecten en infrastructuurwerken. Welke straten moeten heraangelegd worden en wanneer gaat dit gebeuren? Moet hiervoor onteigend worden en zo ja waar?
een duidelijke timing en fasering wordt opgesteld. Wanneer zal wat precies gebouwd worden? Is het nog steeds de bedoeling om het gemeentehuis onder te brengen op de nieuwe site, ondanks recente investeringen in het oude? ...
nog eens goed wordt nagedacht of het innemen van extra open ruimte buiten het centrum nog maatschappelijk verantwoord is in deze tijden.
de gemeente zich ernstig bezint over de localisering van de kleuter- en basisschool: de omgeving van het sportpart kan een geweldige opportuniteit zijn om school en recreatie optimaal te verbinden; een locatie met voldoende parkeer

Zolang er geen duidelijkheid is over bovenstaande punten, is het veel te vroeg om vergunningen af te leveren en te starten met de werken. De Hulshoutenaar mag niet voor de zoveelste keer voor voldongen feiten geplaatst worden. Bezin eer je begint!

N-VA Hulshout