Geruchten

Op 4 april 2014, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Slimmerick van Hulshout, Bestuurszaken, Partnerstad

De burgers van Hulshout moeten aanschouwen

Dat Geertje met Lucske wil trouwen

Maarze wachten nog even

Om een feestje te geven

Want trouwen is houwen… Maar ook vaak Berouwen

Ingezonde door P.G. een bezorgde inwoonster van … (?)die gesteld is op haar zelfstandigheid.

Onze lezeres is terecht bezorgd over wat beide burgemeesters boven haar hoofd allemaal bedisselen. Ook wij delen die bezorgdheid. Maar we laten u eerst het krantenartikel lezen.

Krantenartikel:

Dat kleine gemeentes beter zouden fusioneren, daarvan zijn in de Kempen enkel Herselt en Hulshout voorstander. De andere gemeentes willen er niets van weten. ‘In Baarle-Hertog is het zelfs niet mogelijk’, zegt de burgemeester Saskia Van Gestel

Gemeenten met minder dan 15.000 inwoners kunnen volgens het Agentschap voor Binnenlands Bestuur maar beter fuseren. Enkel Herselt en Hulshout zijn hiermee akkoord. De twee hadden in 2011 zelfs plannen om te fusioneren. ‘Als we een geschikte bruid vinden met een bruidsschat die minstens even goed of beter is dan de onze, willen we trouwen’, zegt burgemeester Geert Daems (CD&V) van Hulshout. ‘In het verleden zijn de fusieplannen met Herselt daarop afgesprongen. Herselt had te veel schulden en daar zou Hulshout dan voor moeten opdraaien. Als er naar elkaar toe gegroeid kan worden, zou Herselt misschien wel een goede bruid kunnen worden.’

Moeilijk verteerbaar

Luc Peetermans (CD&V) van Herselt vindt fusioneren een zeer goed idee als de financiële middelen die de gemeentes krijgen hetzelfde blijven. ‘Er zijn bovendien minder politici nodig’, zegt Luc. ‘Toch moeten er voorwaarden aan gekoppeld worden. Een fusiegemeente moet een nieuwe naam krijgen en vertegenwoordigers in de gemeenteraad moeten uit beide oude gemeentes komen.’

Maar de andere gemeenten op de lijst, Retie, Dessel, Oud-Turnhout, Arendonk, Ravels, Baarle-Hertog, Merksplas, Vosselaar, Rijkevorsel, Malle, Vorselaar, Zandhoven, Grobbendonk, Herenthout, Olen en Meerhout zien een fusie niet zitten omwille van verschillende redenen.

Sommige burgemeesters vinden dat de gemeentes dan in oppervlakte veel te groot worden en dat het contact met de burgers verloren zou gaan. Anderen vinden dat ze een eigen cultuur hebben. Sommigen vrezen opgeslokt te worden door grotere gemeentes en zo hun eigenheid te verliezen. Veel fusies van 1976 zijn volgens enkele burgemeesters nog niet helemaal verteerd bij de bevolking en leiden nog steeds tot ontevredenheid. De meeste gemeentes werken trouwens al samen op verschillende vlakken.

(Nieuwsblad 14 april 2014)

Verdere commentaar:

Dat men in 1976 Hulshout, Houtvenne en Westmeerbeek fusioneerde,was niet de beste beslissing. De drie deelgemeentes waren niet echt met elkaar verbonden en elk op een andere grotere gemeente gericht. Er waren dus andere en betere mogelijkheden. Maartoch moest die fusie zo gebeuren want er stonden teveel persoonlijke belangenvan de toenmalige CVP-burgemeesters op het spel.

Een fusie met Herselt hoeft niet voor ons.Wij denken dat momenteel Hulshout zelfstandig kan blijven bestaan. Wevinden dat de verschillende beweegredenen van de andere kempische gemeentes, om niet te fusioneren,zeker ook voor Hulshout gelden. Herselt staat natuurlijk te springen voor een fusie want die gemeente heeft veel schulden en een fusie met Hulshout zou voor hen financieel gunstig zijn.

Inspraak?

In plaats van dit alles zonder inspraak en boven de hoofden van de burgers te beslissen, zouden de burgemeesters beter naar de mening van hun burgers luisteren. Een volksraadpleging zou daar een ideaal instrument voor zijn. Helaas, luisteren naar de stem van het volk is niets voor onze burgemeester, dat heeft hij in ieder geval al vaak bewezen.

Gust

Kies mee de nieuwe naam:

De burgemeesters van Herselt en Hulshout, de bruid en bruidegom dus,komen niet tot een akkoord en kibbelen over eengepastenaam voor hunnieuwe fusiegemeente.Wij konden de hand leggen op de persoonlijke voorstellen van enkele schepenen van Hulshout.We leggen zegraagaan u voor: Eigenbelangenaarde, Nalatigheide, Kerkhofsleegte, Erfgoed-in-Node,Ritselare, Vriendengaanvoorde, Opportuunsgroenbeke, Machtsgeilegem.

Zoals u ziet, stuk voor stuk goede voorstellen.Maar als u er toch betere moest bedenken, laat het ons gerustweten. Ook wij hebben een voorstel. Wat dacht u van een letterlijke Engelse vertaling van Hulshoutaan de Nete?Hollywood upon Teniet!

Lamoraal van Hulset