Kempen Hagenland Route

Op 12 december 2014, over deze onderwerpen: Cultuur, Slimmerick van Hulshout, Toerisme

Slimmerick van Hulshout – december 2014 – Kempen-Hagelandroute

 

Jij en ik… Fietsend tussen ‘Kempen en Hageland’

Heerlijk romantisch, ontspannend en o zo plezant

Maar die nare afrempoortjes

Dat zijnsmalle tussendoortjes

Nee schat, geloof me…Daar raak je niet door hand in hand!

 

Ingezonden door K.N. en H.D. een jong verliefd stel.

 

 

Commentaar:

 

Fietspad ‘Kempen-Hagelandroute’…  Moeilijk gaat ook!

 

Ja, het is heerlijk fietsen op de ‘Kempen-Hagelandroute’, dat zeker,maar aan de kruispunten is hetniet overal even veilig. Fietsers moeten er immers bij het oversteken van de baan rekening houden met veel zaken tegelijk: mogelijke tegenliggers, snellere achterliggers die links en rechts voorbijsteken, al het verkeer op de baan dat van links en rechts kan komen, de oprand van het fietspad, inschatting van de tussenafstand van het afrempoortje,…

 

Af ‘schrik’ poortjes…

Hebt u al eens geprobeerd om met een fiets met fietstassen door zo’n dubbel afrempoortje te rijden? Telkens een spannend moment, hé! Lukt het of lukt het niet? De twee delen van de poortjes staan soms zo dicht bij elkaar dat er meestal een serieus maneuver nodig is om door de hindernis te raken.

 

De dubbele poortjes zijn niet alleen moeilijk te nemen met fietsen met fietstassen, het probleem geldt evenzeer voor o.a. tandems (zelf aan den lijve ondervonden), fietsen met aanhangwagentje voor kinderen, driewielers voor personen met een handicap.

Om de afrempoortjes te ontwijken, rijden sommigen links en rechts om de poortjes  heen. Dat kan gevaarlijk zijn vanwege het mulle zand en de oprand van het fietspad, met soms een valpartij tot gevolg.

Wanneer er grotere groepen fietsers langs moeten, stremmen de dubbele poortjes het verkeer waardoor men soms op straat stilstaat.

Genoeg redenen om dit probleem aan te pakken, vinden wij. Daarom brachten wij het op de gemeenteraad.

 

Simpele oplossing…

Er zijn verschillende eenvoudige en goedkope oplossingen mogelijk:

-          dwarsbalken van het poortje verwijderen, enkel palen behouden.

-          enkel het rechterdeel van het poortje behouden, voor  fietsers die het kruispunt naderen.

-          2 delen van het poortje behouden, tussenafstand vergroten.

-          Het Poortje Vervangen door 3 ribbelstroken.

Elke aanpassing heeft uiteraard zowel voor- als nadelen. N-VA Hulshout stelt voor om van de dubbele poortjes het linkerdeel te verwijderen en enkel het rechterdeelte behouden. Wie het kruispunt nadert, wordt  afgeremd maar wie het fietspad oprijdt, heeft vrije doorgang. Bovendien blijft er toch een opvallend stopteken, wat belangrijk is voor jonge kinderen.

Nu staan alle poortjes op verschillende  afstanden van het kruispunt, variërend van 2 tot 4 meter. Dat zou volgens ons overal eenvormig moeten worden. Het poortje moet minstens 5 meter van het kruispunt komen. Zo heeft men meer ruimte om (in groep)  het fietspad te verlaten en kan men, bij het oversteken,  meer aandacht schenken aan het verkeer op de baan.

Om de veiligheid te verhogen, zou een witte ribbelstrook, net voor het kruispunt, een duidelijk stopteken zijn.

 

Moeilijk gaat ook…

Schepen van mobiliteit Heylen antwoordde: “De poortjes moeten moeilijk te nemen zijn, daar dienen ze voor. Er is afgesproken dat  op het ganse fietspad, in alle gemeenten, de afrempoortjes uniform moeten zijn.” Hij moest echter toegeven dat dit laatste momenteel niet meer het geval is. Trouwens in ons voorstel wordt eenvormigheid aanbevolen. We vroegen hem dat hij het initiatief wilde nemen om ons voorstel te bespreken met de dienst mobiliteit en met zijn collega’s uit de buurgemeenten. Hij beloofde ons dat hij dat zou doen.

Laat ons hopen dat hij woord houdt en dat ons voorstel wordt uitgevoerd!

 

Gust Van den Bruel

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is