Slimmerick van Hulshout – december 2017 – Meerkost wegenwerken

Op 21 december 2017, over deze onderwerpen: Openbare werken, Slimmerick van Hulshout

Slimmerick van Hulshout – december 2017 – Meerkost wegenwerken

Herinrichting van Grote Baan en dorpsplein krijgt hoge meerkost

Toch wil ‘oranjegroen’ verkiezingsbelofte zien ingelost

Nochtans, aan het einde van elke legislatuur

Maakt de wet van vraag en aanbod wegenwerken duur

En zo is uiteindelijk de burger weer maar eens ‘gezjost’!

(Lamoraal van Hulset)

Meerkost wegenwerken

De voltallige oppositie besliste onlangs, onder impuls van N-VA, om een bijzondere gemeenteraad sa­men te roepen, met als enige agendapunt het uitstel­len van de te nemen beslissing omtrent de aanbeste­ding van de werken aan de Grote Baan. De werken zullen immers duurder zijn, enkel en alleen omwille van het komende verkiezingsjaar.

Hulshout in het nieuws

Op 12 oktober berichtten de media over duurdere wegenwerken in verkiezingsjaren. In het artikel werd een volledige paragraaf opgenomen over de Hulshoutse werken aan de Grote Baan. De werken zullen in totaal 500 000 euro meer kosten. Dat komt neer op ongeveer 50 euro per inwoner en is 20 procent duurder dan aanvankelijk gedacht.

In snelheid gepakt

De extra gemeenteraad vond plaats op 30 oktober. De voorzitter van de gemeenteraad deelde na het openen van de zitting mee dat het bestuurscollege op 23 oktober de aanbesteding had toegewe­zen en dat het agendapunt van de vergadering met andere woor­den al achterhaald was. “Uitstel is geen optie, in ieders belang”, klonk het nog vanuit de meerderheid.

Cijferdans

Vervolgens werd onze vraag om meer informatie over het ver­hoogde kostenplaatje van 500000 euro beantwoord. De vermelde bedragen en procenten in de media waren niet juist volgens de bevoegde schepen. De werken zouden niet 20 procent, maar 5 procent duurder uitvallen. Nochtans werd de meerkost door de meerderheid eerder al op 10 procent geraamd. Wat is het nu?

Conclusie

Feit is dat veel lokale besturen, waaronder dus onze gemeente Hulshout, nog gauw heel wat (grote) infrastructuurwerken willen klaar hebben vóór de stembusgang van 2018. Gevolg is dat de aannemers van openbare werken, omwille van die grote vraag, hun prijzen kunnen opdrijven. Maar aangezien de werken aan de Grote Baan toch minstens tot het voorjaar van 2019 duren, is er dus geen enkele gegronde reden om de eigen burgers nodeloos op extra kosten te jagen.

Kurt Winkelmans